„Na konci se musím cítit šťastná“

Wanda Pratschke v jejím ateliéru ve Frankfurtu

Wanda Pratschke v jejím ateliéru ve Frankfurtu

 

 Umělkyně Wanda Pratschke používá hmoty firmy Ebalta k odformování svých soch již více než 40 let.

 

Automobilový průmysl, letectví, strojírenství, to jsou typická odvětví, ve kterých se používají materiály ebalta. Wanda Pratschke, jedna z nejdéle působících a nejvěrnějších zákazníků Ebalty, vyčnívá z davu. Je umělkyní na volné noze a vytváří bronzové sochy, které jsou k vidění mimo jiné na frankfrutském letišti nebo na náměstí Theodor W. Adorno u Goethovy univerzity. Silikony firmy Eblata používá k odlévání svých návrhů již více než 40 let. „Adresu jsem tehdy dostala od své slévárny v Altöttingu,“ vzpomíná ve svých pětaosmdesáti. „Od té doby objednávám u společnosti Ebalta. Proč bych měla měnit? Znám materiál a mám tam kontaktní osobu, Franka Siemona, který mě nikdy nenechá na holičkách.“

 

Pocta Lucianu Freudovi

Produktový manažer společnosti Ebalta podpořil uznávanou umělkyni také při jejím posledním významném projektu, zhruba 1,2 metrů vysoká hlava dnes již zesnulé anglické královny Alžběty II. Ne, není nutně fanynkou královny, vysvětluje Wanda Pratschke, která se narodila v Berlíně a od počátku 60. let žila a pracovala ve Frankfurtu nad Mohanem. Socha je spíše poctou anglickému malíři Lucianu Freudovi, který zemřel v roce 2011, a jeho portrétu královny, na kterém pracoval měsíce. „Královna byla ke konci pěkně naštvaná, že kvůli němu musela tolik hodin sedět,“ říká Wanda Pratschke. Výsledný malý portrét a tento zvláštní pracovní postup ji inspiroval, a tak během devíti měsíců vytvořila design z polystyrenu a sádry. „Přišlo mi to velmi zajímavé a abstraktní, vytvořit tak velkou hlavu, což je výzva,“ zdůrazňuje.

Na kovový rastr nanášela vrstvu po vrstvě proužky se sádrou, později sádrokarton a tekutou sádru. Na povrchu pracovala znovu a znovu, odlamovala kousky a přidávala nové, až byla nakonec spokojená.

Poté se do procesu tvorby zapojil produktový manažer Ebalty Frank Siemon. Pomáhal Wandě Pratchke při výrobě silikonové formy sádrového modelu, do které se později odléval voskový model. V prvním kroku nanesli na model čtyři vrstvy Silasticu RTV 3481. Nejprve natřeli tenkou vrstvu pomocí rychlého tužidla 3081 VF se silikonem, aby sejmuli všechny jemné detaily. Poté postupně zesilovali tloušťku vrstvy pomocí Thixo přísady a pomalejšího tužidla 3081 F, aby se zabránilo jeho stékání z modelu. Před odformováním modelu vyrobil Frank Siemon podpůrnou formu z laminovacího systému Ebacryl, aby stabilizoval měkký silikon.

 

Kupec pro královnu

Po odformování byla silikonová forma v květnu 2023 odeslána do slévárny v Altöttingu a v říjnu byla královna odlita.

„Tento projekt jsem si opravdu užívala, zejména energii, kterou jsem do něj mohla vložit“ říká nadšeně Wanda Pratschke. „Na konci musím mít pocit štěstí. Záměrem umělce je vytvořit dílo. Nakonec je buď dobré nebo ho zničím“. V tomto případě je dobré. Zatím neví, kde socha najde svůj trvalý domov. „Možnosti určitě jsou, nebojím se, že tu zůstane,“ říká. Možná se královna dostane do Anglie? Nebo ji koupí pobočka anglické banky ve Frankfurtu.

Kdo ví? Wanda Pratschke se každopádně opět chystá na novou tvorbu. Momentálně se zajímá o reliéfy. „Baví mě, že ve svém pokročilém věku můžu stále pracovat,“ říká. „Práce je často namáhavá, ale nemusím všechno stihnout za jeden den. Rozdělím si to: čtyři až pět hodin fyzicky pracuji, pak si dám pauzu, vypiju čaj a jdu se projít.“ Přejeme Wandě Pratschke mnoho dalších hodin plných kreativity v její umělecké tvorbě – samozřejmě se silikony Ebalta.

 

 

Dodatečné informace:

webová stránka paní Wandy Pratschke

https://skulpturen-wanda-pratschke.de/queen

 

 Při natírání silikonem

Při natírání silikonem

Hotová hlava z bronzu. © Fotostudio Martin Url, Frankfurt/Main

 Hotová hlava z bronzu. © Fotostudio Martin Url, Frankfurt/Main

Zpět na výpis článků